31 mei 2022

Daphne Klok: "De grote uitdaging blijft het waarborgen van kwaliteit, zonder vaart te verliezen."

Oftewel: Kwalitijd.

“Wanneer je meer dan twintig IT’ers hebt, weet niemand meer wat hij moet doen. Die IT’ers doen ook niks meer.” Van binnen begon ik te lachen toen iemand dit laatst tegen mij zei. Bij JEX hebben we er namelijk inmiddels een stuk of veertig.

Er zit wel een kern van waarheid in de uitspraak. Op hoog tempo groeien en op dat tempo software ontwikkelen, zorgt er soms voor dat we als kippen zonder kop rondrennen. Het team moet groter, want we hebben nog honderd goede ideeën voor onze software. Maar groter is soms ook trager.

Natuurlijk gaat het ook wel eens fout in een kleiner team. Na ons eerste jaar met JEX hebben wij ons harde werk weg moeten gooien, om vervolgens opnieuw te beginnen. Ja, dat doet pijn! Gelukkig kwam het succes alsnog toen we een nog veel beter idee gingen uitwerken. Daar zijn we nu. Met een groter team en een nog grotere groei, omdat we met ons platform en onze backoffice-dienstverlening de juiste route te pakken hebben.

Maar de grote uitdaging blijft het waarborgen van kwaliteit, zonder de vaart te verliezen. Bij UX denken we daarom voortdurend na over hoe we zoveel mogelijk kwaliteit kunnen leveren in de beperkte tijd. Bijvoorbeeld door te focussen op de kern van de behoefte van onze klanten. Je kunt tenslotte nog zo’n mooi en kwalitatief stuk software opleveren; het moet vooral waarde hebben in de markt. Onze klanten moeten er blij van worden, en de verbeteringen meteen begrijpen.

In mijn rol als UX Process Lead & Designer binnen team UX zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat we de snelheid erin houden, resultaten opleveren en kwaliteit waarborgen. Door voortdurend met elkaar te bekijken wat de meeste impact maakt op onze klantvraag, wat we in de beschikbare tijd kunnen oppakken door het werk effectief te verdelen en iedereen in te zetten op zijn of haar kracht. 

Drie jaar na de opstart van JEX liegt de lading werk die wordt afgeleverd er dan ook niet om. In nog geen twee jaar tijd hebben we drie softwareproducten live staan. Ook al weten we soms niet meer wat we moeten doen, omdat we met meer dan twintig IT’ers zijn ;). Zo lang we de focus vasthouden, maken onze toekomstgerichtheid, snelheid en zelfverzekerdheid ons sterk en wat mij betreft uitzonderlijk.

Daphne Klok
UX Process Lead & Designer

“Het moet vooral waarde hebben op de markt.”

- Daphne Klok