Update:
| 2 min
B2B-segmentatie: zo richt je je sales slimmer in

Lange lijsten met leads die interessant lijken, maar in de praktijk wat minder relevant zijn? Bij veel bedrijven komt dit voor: ze bellen, volgen op, en hebben weinig kans op resultaat. De focus ontbreekt, want je weet namelijk niet wie dicht bij een koop zit. Hier heb je segmentatie voor nodig.
Je deelt de markt op en combineert de doelgroepen die het beste passen bij je aanbod. Met B2B segmentatie geef je richting aan je acquisitie. Het maakt je aanpak efficiënter en effectiever.
Wat is B2B segmentatie?
Met segmentatie binnen B2B splits je de markt op in logische delen. Je kijkt niet alleen naar de omvang van de markt voor jouw aanbod, maar ook naar sectoren, segmenten, bedrijfsgrootte en de groeifase. Je bekijkt de hele situatie van de markt. Je speelt beter in op wat je prospect nodig heeft en wanneer. Dan pas je de boodschap aan die het beste erbij past.
B2B verschilt natuurlijk ook van B2C. Bij B2C kijk je meer naar demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht of woonsituatie, gecombineerd met het koopgedrag. In B2B draait het om de kenmerken van een organisatie, zoals:
- De sector
- Tools en de noodzaak voor je oplossing
- Processen
- Omvang
- Besluitvorming
Wanneer je de doelgroep begrijpt, wat hun beweegredenen zijn en welke problemen ze hebben, handel je veel gerichter.
Waarom het werkt
Zonder segmentatie werk je met aannames, dat raden we niemand aan. Met segmentatie kies je bewust voor efficiëntie, voer je betere gesprekken met meer context en heb je inzicht in wat wel of niet werkt. Al deze ervaringen neem je weer mee voor de volgende campagne. Zo word je steeds beter!
Voor veel bedrijven is dit het moment om leadgeneratie uit te besteden. Segmentatie is dan de basis, waarna je eenvoudig campagnes op kan zetten volgens deze segmentatie
Hoe bouw je een B2B-segmentatie model?
Een goed segmentatie model voor de B2B markt combineert de verschillende soorten data. De standaardgegevens bevatten dan branche, locatie en grootte van het bedrijf. Combineer je dit met de software of producten, data over websitegedrag of eerdere interactie, dan vergroot je de kans op een succesvolle campagne.
Een model bestaat bijvoorbeeld uit:
- Branche of sector
- Bedrijfsgrootte
- Softwaresystemen of producten waar ze mee werken
- Koopsignalen, zoals vacatures, investeringen of meer
- Beslissingsproces, wie beslist en hoe wordt er besloten?
Met deze combinatie bouw je een segmentatiemodel dat aansluit op de realiteit van jouw markt én je salesproces.
Technologie maakt het schaalbaar
Handmatige segmentatie is een voorbeeld voor B2B segmentatie. Dit kost veel tijd wanneer je dit zelf onderzoekt. Nieuwe technologie maakt dit voor jou veel makkelijker en sneller. Een goed voorbeeld hiervan is AI-sales automation. Je voedt de branchegegevens en bedrijfsgrootte in, waarna je automatisch beslissers segmenteert.
Je versnelt je sales met segmenten. Koppel de data aan je CRM-systeem, gebruik AI om de relevante leads te herkennen en zet direct snelle campagnes op. Geheel gepersonaliseerd per segment. Je voorkomt handmatig en tijdrovend werk, en je gaat naar een efficiënt en schaalbaar salesproces. Tegen relatief weinig kosten.
Wil je er meer uithalen?
B2B-segmentatie is het eerste waar je aan denkt voor een effectieve salesaanpak. Zeker als je werkt met sales automation in combinatie met AI. Wanneer je koude acquisitie uitbesteed bij JEX, dan is segmentatie het startpunt van een goede strategie.