Behind Battle of the Branche - Tessa Kaal

Header website Tessa

Wie regelmatig op social media zit, kan het bijna niet zijn ontgaan. Vette fotocollages, toffe aftermovies en verdiepende blogs over de Battle of the Branche, een wedstrijd tussen 500 uitzendbureaus in Nederland. En zeg je Battle of the Branche dan zeg je Tessa Kaal. De onzichtbare, onmisbare en drijvende kracht achter de organisatie.  

Over Tessa

Tessa is Project Marketeer bij JEX. Binnen de 33-koppige marketingafdeling is zij verantwoordelijk voor een portfolio aan projecten, campagnes en evenementen. Zowel intern als extern, van uiteenlopende omvang. Als haar gevraagd wordt waar haar hart sneller van gaat kloppen, hoeft ze niet lang na te denken: “het bedenken, organiseren en draaien van evenementen.” Een rol die haar op het lijf is geschreven. In ruim een jaar tijd organiseerde ze al meer dan veertig events. 

Van kwartaalevents in de Kunsthal Rotterdam tot kennisevents boven in de Euromast, van een wekenlange activatie met Feyenoord tot een megacampagne met Richard Verschoor. Het geheim? “De kunst is om ervoor te zorgen dat ieder event uniek aanvoelt.” 

Wat is Battle of the Branche voor Tessa?

Een campagne van uitersten. Spreekwoordelijke inzinkingen tegenover adrenalinekicks, stress tegenover opluchting. De Battle of the Branche is met recht een maandenlange achtbaanrit te noemen. Toen ik als Project Marketeer gekoppeld werd aan deze campagne was het ‘racemodus’ aan. Op een gegeven moment was overwerken eerder regel dan uitzondering. Enerzijds omdat we onszelf bijna onrealistische deadlines hadden opgelegd, anderzijds omdat we de opgelegde verwachtingen wilden overtreffen. We hadden ook kunnen kiezen voor een doorsnee dagje karten in Delft of een slipcursus op een parkeerterrein in Hoogvliet. Door, zoals gewoonlijk, voor de niet veilige en standaard manier te kiezen, hebben we iets neergezet waar mensen nu en over een lange tijd nog over praten. 

Hoe is het om Project Marketeer te zijn? 

Met een journalistieke achtergrond had ik niet voor mogelijk gehouden dat ik dit zo leuk zou vinden. Bij Feyenoord en T-Mobile (nu Odido) deed ik iets met marketing en communicatie, alleen waren daar niet de mogelijkheden om door te groeien. Vrij blanco en zonder verwachtingen kwam ik toen terecht bij JEX. Een jaar later had ik niet durven dromen dat ik zoveel projecten zou leiden en van dusdanige omvang. Een Meet & Greet-event met de selectie van Feyenoord, een video met Peter Houtman, ons eigen JEXtival en natuurlijk alles rondom Battle of the Branche. Ik krijg wel eens de vraag of ik bij Red Bull werk, omdat ik op mijn social media alleen maar deel dat ik de vette en extreme dingen doe. Vet is het zeker, extreem vind ik wel meevallen. En om op de vraag terug te komen: als Project Marketeer bij JEX is het geen moment saai.  

Wat zijn de belangrijkste leerpunten voor volgende projecten? 

Dat je moet durven vertrouwen op je eigen intuïtie en uit moet gaan van je kernkwaliteiten. Als Project Marketeer ben ik degene met de planning en het overzicht. Tijdens Battle of the Battle ben ik erachter gekomen dat het echt niet erg is om de touwtjes af en toe stevig in handen te hebben. Soms moeten knopen gewoon worden doorgehakt en is er even geen ruimte voor de mening van anderen. Het lef om ‘moeilijke’ beslissingen te nemen, ook tegenover grote groepen, is denk mijn belangrijkste leerpunt. 

Zijn er ook dingen die je anders zou doen? 

Onszelf tijd gunnen in de opstartfase! Ondanks dat ik persoonlijk goed werk onder druk, en dat stiekem ook nodig heb, is het geen overbodige luxe om in de voorbereiding meer tijd te nemen. Gewoon wat speelruimte voor als we in het begin ineens iets anders bedenken. Nu zaten we vanaf het eerste moment vast aan onze eigen te strakke planning. Verder is het geen slecht idee om de hele organisatie mee te nemen in onze plannen, betrekken bij events en structureel te voorzien van tussentijdse updates. Dan gaat het organisatiebreed leven en blijft het niet beperkt tot een marketing en sales kunststukje. 

Om af te sluiten. Hoe was het om nauw samen te werken met een BN’er?  

Richard een BN’er? Zo had ik nog helemaal niet gezien. Richard is een fantastische gozer, maar bovenal een prettig persoon om mee samen te werken. Gewoon superrelaxed! Hij heeft ons tijdens de sim-dagen, het karten en in Spa enorm geholpen. Instructies geven, een praatje maken met gasten, in weer en wind karts uit de bandenstapels trekken. Zijn aanwezigheid gaf bij iedereen, en zeker bij de raceliefhebbers, een extra dynamiek. Hoe vaak krijg je nou de kans om een praatje te maken met een professioneel coureur. Inmiddels zien wij hem eigenlijk niet eens meer als Verschoor de F2- coureur, maar als een van ons: als een JEX’er 

Lees ook de 'Behind Battle of the Branche' van onze Content Marketeer, Jesse en Lead Sales Operations, Lars.

Enthousiast geworden en meegroeien met JEX? Bekijk de openstaande vacatures.