5 tips voor personeel werven

personeel-werven

Het vinden van personeel kan weleens een uitdaging zijn. Vanwege de huidige krapte in de arbeidsmarkt is het nu belangrijker dan ooit om je organisatie neer te zetten als een aantrekkelijke werkgever. Om je hiermee te helpen geven wij vijf waardevolle tips, waardoor je makkelijker goed personeel vindt.

Zet eigen personeel in voor werving

Wie kan er beter vertellen hoe het is om voor je bedrijf te werken dan je eigen personeel? Je werknemers kunnen een grote rol spelen bij het werven van nieuwe medewerkers. Zij weten immers als geen ander hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Maar zij weten ook welke personen er goed bij zouden passen. Maak gebruik van het netwerk van je eigen personeel en bereik kandidaten die je anders niet zo snel zou vinden.

Om dit te stimuleren zou je een beloning kunnen geven als medewerkers iemand aanbevelen. Veel bedrijven doen dit al door middel van een referral programma. Maak hierbij echter wel duidelijke afspraken om discussies achteraf te voorkomen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de bonus pas uit te keren, zodra de aangedragen kandidaat door zijn of haar proeftijd heen is.

Doe aan employer branding

Employer branding draait om het positioneren van jouw bedrijf als werkgever. Door te laten zien wat jouw organisatie zo onderscheidend maakt, trek je de aandacht van potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een aantrekkelijke website, een sterke social media strategie en het organiseren van evenementen.

Gebruik open sollicitaties

Met open sollicitaties geef je potentiële kandidaten de mogelijkheid om aan te geven dat ze geïnteresseerd zijn in een functie bij jouw bedrijf. Hierdoor heb je altijd een pool van potentiële kandidaten om uit te kiezen.

Schrijf unieke en pakkende vacatures

Een goede vacaturetekst is essentieel om de juiste kandidaten aan te trekken. Zorg ervoor dat het een unieke tekst is waarin naar voren komt waarom jouw bedrijf zo bijzonder is. Vermijd vakjargon en lange lijsten met tekst en richt je vooral op de kansen die de functie biedt. Daarbij is het ook belangrijk dat de vacature via de juiste kanalen wordt gedeeld voor maximale zichtbaarheid.

Maak van je medewerkers ambassadeurs

Je eigen medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Vraag ze bijvoorbeeld via social media om openstaande vacatures te delen met daarbij kort wat ze zo leuk vinden aan de organisatie. Ook kan je ze betrekken bij de wervingscampagne door ze te vragen naar hun eigen ervaringen. Hiermee vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf en trek je de aandacht van potentiële kandidaten.

Vind personeel via onze uitzendsoftware

Wil je makkelijker personeel vinden? Kies er dan voor om met onze handige software voor uitzendbureaus te werken. Onze uitzendsoftware is speciaal ontwikkeld om gemakkelijk personeel te vinden en te plaatsen. Zo beschik je direct over alle uitzendsoftware die je nodig hebt.