Skip to content

clock 2 min leestijd

Kennis

Bellen met AI in de praktijk

Grip op je salesprocessen, efficiënt potentiële klanten benaderen en slimmer werken – dat zijn ambities waar ondernemers naar streven. Bij die specifieke zoektocht zie je de term “AI bellen” steeds vaker. Het belooft veel: snelheid, het is schaalbaar en je doet minder handmatig werk. Maar is dit echt een extra sales kanaal of is deze technologie daar nog niet?  

Om te groeien met je bedrijf, zet je meerdere strategieën tegelijkertijd in. AI hoort hier zeker bij, maar het is goed om te weten hoe je iedere technologie en strategie op de juiste plek inzet. 

Wat is bellen met AI?

Bij AI bellen gebruik je voice bots of spraakgestuurde systemen om automatisch telefoongesprekken te voeren. Je gebruikt TTS (tekst naar spraak) en spraakherkenning, zodat het systeem gesprekken voert die echt menselijk lijken. In sales zet je dit in voor een korte pitch of om afspraken te maken. Daarnaast werkt het goed voor de klantenservice, zeker als het om standaardvragen gaat.  

Sommige van deze bots zijn heel goed en menselijk. Pauzes, intonaties en informele taal gebruiken is allemaal mogelijk. Maar: het blijft een vooraf ingesteld gesprek. Dit werkt alleen goed als je het gesprek kunt voorspellen.  

Wanneer kun je AI bellen wel gebruiken?

Voicebots zijn ideaal voor standaard processen in het verbeteren van je klantenservice, denk bijvoorbeeld aan: 

  • Inplannen of wijzigen van (klant)afspraken;
  • Verificatie bij het inloggen, in feite een extra beveiliging van een account. Banken doen dit al;
  • Updates geven over bestellingen;
  • Het beantwoorden van standaardvragen.

In bovenstaande situaties is snelheid heel belangrijk. De klant zoekt zo snel mogelijk hulp en hoeft niet per se een collega te spreken – als een bot dit doet, is het prima. Conversational AI heeft hier echt toegevoegde waarde.  

Koud bellen is een ander verhaal 

Met koud bellen gaat het meer dan alleen de informatie over te brengen. Het gaat om empathie, flexibiliteit en inlevingsvermogen op weerstand of interesse. AI bots missen deze kwaliteiten en gaan minder makkelijk om met onverwachte reacties.  

Prospects haken hierdoor af. Zij voelen zich niet serieus genomen en verliezen het vertrouwen in je bedrijf. Overtuigingskracht is echt nog een menselijke factor, naast empathie. Conversational AI geeft hier juist meer ruis, in plaats van duidelijkheid. 

Werk slimmer met AI

Je kunt je koude acquisitie uitbesteden, maar AI versoepelt en versnelt jouw salesproces. Het voorwerk automatiseer je makkelijk. Hierdoor bel je precies op het juiste moment en heb je een grotere kans op een ‘ja’.  

Je kunt namelijk: 

  • Leads generen met AI op basis van je doelgroep. 
  • Deze leads benaderen met geautomatiseerde en persoonlijke e-mailcampagnes om de interesse te wekken. 
  • Leads kwalificeren op basis van gedrag en jouw ideale klantprofiel. Je belt de mensen na die reageren op jouw bericht. 

Wat is dan het vervolg? Je gaat gerichter bellen en je krijgt minder snel een afwijzing. Segmentatie is hierbij een belangrijk onderdeel, waardoor het koud bellen verleden tijd is. In feite besteed je koude acquisitie uit aan AI. 

AI bellen, de oplossing of toch niet?

Op het moment is AI bellen nog niet de oplossing in (B2B) sales. Voor klantgerichte supportorganisaties is Conversational AI een goede tool waarmee je de klantenservice verbetert. Eigenlijk werkt dit voornamelijk goed voor service,niet voor sales. 

AI Sales Automation is wel de ideale oplossing als het gaat om voorwerk, zodat jij zelf het persoonlijke gesprek voert. Kortom: jij spreekt alleen nog met mensen die écht interesse hebben.