Selfbilling of reversed billing: wat is het en hoe werkt het?
Een organisatie is doorgaans veel tijd kwijt aan het controleren, goedkeuren en betalen van facturen. Zeker bedrijven die veel met flexibel personeel werken vinden dit nogal een tijdrovende klus. Bij selfbilling, ook wel reversed billing genoemd, heb je dit probleem niet. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen?
Wat is selfbilling of reversed billing?
Voor het gemak houden we de term 'selfbilling' aan. Om selfbilling beter te begrijpen kijken we eerst naar ‘normal’ billing. Normaal gesproken stelt een zzp’er zelf de factuur op. Je krijgt die dan periodiek binnen. Als je geluk hebt. Want niet iedere zelfstandige is op tijd of levert een duidelijke factuur aan. Het gevolg? Je mailt heen en weer voor opheldering. Daarnaast heeft elke zzp’er een eigen manier van factureren. Heb je zelfstandigen in dienst die op één hand te tellen zijn? Dan is dit geen probleem. Tot je meerdere handen nodig hebt. Vijftig verschillende soorten facturen. Weinig tijd. Dan wordt het al vrij lastig om te zorgen voor structuur. Met selfbilling draai je de boel om. Zzp’ers boeken hun uren op je interne portaal en jij verzorgt de tijdige facturering en verloning.
Voorwaarden van selfbilling
De Belastingdienst staat selfbilling toe, mits er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
-
Op de factuur staat vermeld “factuur uitgereikt door afnemer”;
-
Er is een duidelijke afspraak gemaakt tussen de leverancier en de afnemer;
-
De leverancier is verantwoordelijk voor de betaling van btw aan de Belastingdienst;
-
De leverancier blijft aansprakelijk voor de correctheid van de factuur die de afnemer opstelt;
-
De factuur voldoet aan alle wettelijke eisen.
De voordelen en nadelen van selfbilling
Afnemers hebben verschillende redenen om te kiezen voor selfbilling. De voordelen zijn:
-
Het risico op onjuiste factuurinformatie is kleiner door de extra controle van de afnemer.
-
Creditnota’s en correctiefacturen komen minder vaak voor;
-
Beter overzicht en een gestroomlijnd proces voor de financiële afdeling.
Selfbilling heeft veel voordelen. Maar het is altijd goed om mogelijke nadelen af te wegen;
-
Leveranciers kunnen zich minder comfortabel voelen omdat ze de controle over de facturatie verliezen;
-
Leveranciers moeten mogelijk hun interne processen aanpassen om selfbilling te implementeren.
JEX en selfbilling
Ben jij een uitzendondernemer en bemiddel je ook in zzp’ers? Met JEX Backoffice besteed je de backoffice werkzaamheden van jouw uitzendbureau uit tegen de laagste factor van de markt.
Voor een all-in tarief van 1.70 krijg je wekelijkse uitbetalingen en een eenvoudige manier van factuur- en urenverwerking voor jouw zzp'er. Dankzij de selfbilling-oplossing verloopt jouw facturatieproces en die van je zzp'er en opdrachtgever sneller en efficiënter.
Ben je een freelancer en heb je vaak last van lange betaaltermijnen of zelfs uitblijvende betalingen van klanten? JEX Freelance Factoring neemt het volledige risico en beheer van jouw facturen over en betaalt je (na kredietcheck van de klant) binnen 48 uur uit. Het resultaat? Verminderd risico. Snellere uitbetaling.