Jouw eigen uitzendbureau starten in 12 stappen

Eigen-uitzendbureau-starten

Jij wilt jouw eigen uitzendbureau starten om mensen aan het werk te helpen. Geen gek idee, toch? Maar succesvol worden met jouw eigen uitzendbureau, is dat wel zo simpel?

Want hoe start je een uitzendbureau? Kan je gewoon naar de KVK, je inschrijven en direct op zoek naar uitzendkrachten en waar haal je deze eigenlijk vandaan? Geen paniek: wij zetten de belangrijkste dingen voor je op een rijtje.

1. Voordat je een uitzendbureau start, doe je research

Check! Deze stap heb je al door, anders zou je dit nu niet lezen. Voor je begint is het erg belangrijk om eerst alle feiten op een rijtje te zetten. Zoals ze zeggen: first things first. Dit zijn alvast wat belangrijke onderwerpen om te Googelen:

2. Sluit je aan bij een brancheorganisatie

Binnen de uitzendbranche zijn er twee brancheorganisatie waarbij jij je aan kan sluiten. Dit zijn de ABU en de NBBU. Het grootste verschil is dat de ABU zich meer richt op de grotere uitzendbureaus en de NBBU op het MKB binnen de uitzendbranche. 

Als lid van een brancheorganisatie heb je veel voordelen. Je wordt onder andere op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen binnen de branche, je belangen worden behartigd vanuit een collectief en je kan gebruik maken van model uitzendovereenkomsten voor jouw uitzendkrachten. Vanuit de NBBU wordt met fase 1, 2, 3 en 4 contracten gewerkt en vanuit de ABU met fase a, b en c contracten.

3. Sluit je aan bij StiPP

StiPP is het pensioenfonds voor personeelsdiensten in een Nederlands pensioenfonds voor medewerkers in de uitzendbranche. Wanneer je een uitzendbureau start, is de kans dus heel groot dat je pensioenen via deze organisatie zullen lopen. Sluit je dus alvast aan bij StiPP en lees je in over hoe de pensioenregeling precies werkt.

4. Schrijf niet zomaar een plan, maar HÉT plan

Een eigen uitzendbureau beginnen begint met een plan. Gebruik je checklist als basis voor een ondernemingsplan. Onderscheid je écht van andere uitzendbureaus. Denk groot, maar realistisch. Denk bijvoorbeeld aan op welke sector en regio's je je wil richten. Wat zijn je missie en visie? En start je een uitzendbureau of eerder een detacheringsbureau?

5. Schrijf je in bij KVK

Wanneer je een basis voor een idee hebt, kan je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Registreer jouw handelsmerk gemakkelijk via het stappenplan op hun website. Na het inschrijven krijg je een KvK-nummer toegewezen, waarna de Belastingdienst je automatisch een btw-nummer toekent. Klaar? Dan heb je op papier officieel een uitzendbureau gestart.

6. Zorg voor de juiste certificeringen

Voor een uitzendbureau is het behalen van de juiste certificeringen van groot belang. Je leert daardoor niet alleen veel rondom belangrijke wet- en regelgeving in de uitzendbranche, je laat ook zien dat je een betrouwbare partij bent. Er zijn momenteel nog geen verplichte certificeringen maar de SNA, NEN en VCU-certificering zijn enkele voorbeelden van handige certificeringen voor een startend uitzendbureau.

7. Besteed je backoffice uit

Wanneer je een uitzendbureau begint wil je natuurlijk focussen op wat voor jou belangrijk is, het succesvol plaatsen van uitzendkrachten bij jouw opdrachtgevers. Om ervoor te zorgen dat jij je hier maximaal op kan focussen, kan je ervoor kiezen om je backoffice uit te besteden bij JEX Backoffice. Wij nemen dan de volledige loonadministratie uit handen waardoor jij focus hebt op je core business. Ook worden wij juridisch werkgever waardoor je automatisch profiteert van al onze certificeringen.

8. Vraag een G-rekening aan

G-rekening staat voor geblokkeerde rekening. Dit is een rekening waar belastingen en premies van worden betaald aan de belastingdienst. De G-rekening wordt onder andere in de uitzendbranche veel gebruikt en is daardoor voor een startend uitzendbureau belangrijk om direct aan te vragen.

Als uitzendbureau stort je de premies en belastingen die betaald moeten worden op de G-rekening waar de belastingdienst vervolgens als enige bij kan om deze correct af te schrijven. Dit met als doel om belastingontduiking binnen onder andere de uitzendbranche te voorkomen.

9. Een website opzetten

Mensen die met jou zaken gaan doen, willen alles over jou weten. Met een professionele website verbreed je je netwerk en vertel je jouw omgeving wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Daarbij zorgt dit ervoor dat je makkelijk vindbaar bent én betrouwbaar overkomt. Zet bijvoorbeeld jouw team met foto’s en functies op de website, zodat mensen zien met wie ze gaan werken. En geef ze sowieso de mogelijkheid om contact op te kunnen nemen voor verdere vragen met een contactformulier. Of maak een brochure die ze kunnen downloaden voor verdere informatie.

10. Vind vacatures

Vaak richt je je als startend uitzendbureau op 1 bepaalde niche waarin je vacatures gaat vervullen. Vacatures vervullen door uitzendkrachten te plaatsen is namelijk precies wat een uitzendbureau doet. Door ervoor te zorgen dat je focus hebt op 1 bepaalde branche, kan je makkelijker connecties maken en een netwerk opbouwen binnen deze branche. Je specialiseert je met jouw uitzendbureau dus. Een belangrijk eerste startpunt is om vacatures binnen deze gekozen branche te vinden die je vervolgens met jouw uitzendkrachten kan gaan vervullen.

11. Zorg voor de juiste software

Als uitzendbureau kan je niet zonder goede uitzendsoftware. Goede uitzendsoftware zorgt er namelijk voor dat je gemakkelijker jouw uitzendkrachten kan plaatsen en beheren. Denk bijvoorbeeld aan het maken van de planning, het beheren van uitzendkrachten en opdrachtgevers, het vinden van nieuwe opdrachtgevers of het invullen van uren. Allemaal tijdrovende klussen die je met behulp van goede uitzendsoftware erg gemakkelijk maakt. Wil je als uitzendbureau een vliegende start maken? Bekijk dan onze software voor uitzendbureaus. Met onze complete software voor uitzendbureaus, beschik jij direct over het meest complete softwarepakket voor uitzendbureaus.

12. Ga aan de slag!

Wanneer je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, ben je helemaal klaar om jouw eigen uitzendbureau te beginnen. Het enige wat nog rest is aan de slag gaan en met het invullen van vacatures. We wensen je veel succes met jouw uitzendbureau!